Бак-Морс разбирает формирование образа масс на примере Советского Союза (Dreamworld and Catastrophe The Passing of Mass Utopia in East and West). В частности, описывает приобретение технологий СССР на западе для индустриализации, в т.ч. для осуществления ГОЭЛРО, который предназначался и для кино, которое, в свою очередь транслировало образ масс, как сознание масс. При этом описывает смешной оборот ценностей и идей в этой серии продажи царского искусства для осуществления индустриализации. Описывает как «strange poetic justice in this economic circuit», «Mellon (поставщик оборудования и технологий в Россию), who made an early fortune from steel mills in Pittsburgh, spent it on oil paintings the sail of which enabled construction of the still mills in Magnitogorsk. Thus the profits of capitalism (surplus value withheld from the wages of American workers) moved (via the Mellon family fortune) to finance (via the capitalist firm of McKee construction company) the building of technologically advanced socialist factories, an increase of what Marx called «constant capital» that in turn increased the value of Soviet labor. Meanwhile, in the counterdirection, cultural «treasures» that had been owned by Russian aristocracy and nationalised by the Bolsheviks became (via Mellon’s «philanthropic» cover-up of tax evasion) the property of the United States government and the American public received socialised culture in the form of national museum».
И вопрос, как могли так слиться эти два анагонистских режима? Настолько, что поставки оборудования в Россию послужили вооружению режима, который стал союзником.
И вопрос, как могли так слиться эти два анагонистских режима? Настолько, что поставки оборудования в Россию послужили вооружению режима, который стал союзником.
Комментариев нет:
Отправить комментарий